Sök:

Sökresultat:

2013 Uppsatser om Rörliga bilder - Sida 1 av 135

En bild sÀger mer Àn tusen ord : Hur sker valet av bilder i sfi-undervisningen?

I vĂ€stvĂ€rlden överhopas vi av bilder. En del menar att vi lĂ€r oss att lĂ€sa bilder pĂ„ samma sĂ€tt som vi lĂ€r oss lĂ€sa en bok. Hur Ă€r det med studeranden som aldrig gĂ„tt i skolan? Möter de nĂ„gra bilder och lĂ€r de sig att tolka dem? Är sfi-lĂ€rare medvetna om vilka bilder man bör anvĂ€nda i skolan och anvĂ€nder sig alfabetiseringslĂ€rar av ?enklare? bilder i sin undervisning jĂ€mfört med andra lĂ€rare?Studien har haft en kvalitativ utgĂ„ngspunkt med intervjuer av bĂ„de lĂ€rare och elever. Det har visat sig att lĂ€rare i alfabetiseringsklasser i större utstrĂ€ckning anvĂ€nder sig av ?enkla? bilder Ă€n vad lĂ€rare i andra klasser gör.

Relationer, studioklimat och konstna?rlig integritet : hur pa?verkar de slutresultatet?

I detta examensarbete har jag skrivit, spelat in och producerat tva? la?tar a?t gruppen Hey Mary, arrangerat tio la?tar skrivna av Andrew Lloyd Webber a?t Stockholms Estetiska Gymnasium samt programmerat en prototyp pa? en iPhone-app, som i framtiden kan anva?ndas som ett nytt sa?tt fo?r artister att na? ut till fans pa? men som i dagsla?get a?r en portfolio fo?r mig som la?tskrivare och producent.Syftet med den ha?r skrivna rapporten a?r att o?vergripande beskriva det konstna?rliga projektet och att analysera huruvida relationen mellan producent och artist/besta?llare samt klimatet i studion pa?verkar slutresultatet samt att reflektera o?ver hur mycket man som komposito?r och musikproducent kan kompromissa med sin konstna?rliga integritet i fo?rha?llande till besta?llarens/artistens o?nskema?l/krav, till mina egna tekniska och materiella fo?rutsa?ttningar och begra?nsningar samt till givna tidsaspekter..

FrÄn Bilder Till SprÄk : En studie om hur förskollÀrare anvÀnder bilder för de yngsta barnens sprÄkinlÀrning

Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka hur förskollÀrare anvÀnder bilder för de yngsta barnens sprÄkinlÀrning. Genom intervjuer med fyra förskollÀrare i olika Äldrar undersökte jag hur de anvÀnder bilder som ett hjÀlpmedel för de yngsta barnens sprÄkinlÀrning. Vidare genomförde jag videoobservationer i en barngrupp med Äldrarna ett till tvÄ Är, för att undersöka hur barnen interagerar med bilder.I studiens resultat framkommer förskollÀrarnas barnsyn, förhÄllningssÀtt och arbetssÀtt för ett arbete med bilder. SÄledes visar det sig att samtliga förskollÀrare föredrar och ser positivt till att anvÀnda bilder som ett hjÀlpmedel för sprÄkinlÀrning. FörskollÀrarna ser bilder som ett kommunikationshjÀlpmedel för barnen att uttrycka sig bÄde med sprÄklig och icke sprÄklig kommunikation.

Bildens pÄverkan i barns lÀsutveckling

I vÄrt examensarbete har vi undersökt bildens pÄverkan pÄ barns lÀsutveckling. Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ hur barn anvÀnder sig av bilder nÀr de lÀser texter samt hur bild tillsammans med text kan pÄverka lÀsinlÀrningen. För att ta reda pÄ vÄra frÄgestÀllningar har vi intervjuat barn i Ärskurs tvÄ kring olika bilder. Med bilden som utgÄngspunkt har vi studerat litteratur som berör omrÄdet. I undersökningen kom vi fram till att bilder Àr en viktig del till lÀsförstÄelsen och att barnen anvÀnder sig av bilder nÀr de lÀser.

Elevers hjÀlp till förstÄelse genom bilder : Hur bilder hjÀlper elever att förstÄ vÀxthuseffekten

Att undersöka hur elever blir hjÀlpta av bilder för att förstÄ vÄr omvÀrld var utgÄngspunkten i denna undersökning. För att försöka fÄ fram det, valdes bland annat att lÄta eleverna rita egna bilder. Eleverna fick i uppdrag att med hjÀlp av bilder förklara vÀxthuseffekten samt intervjuades ett urval av elever. Bilderna analyserades och de transkriberade intervjuerna stÀlldes i förhÄllande till vad de ritat. En del av elevernas bilder kontrasterar mot deras egna uppfattningar om hur bilder bör ser ut för att pÄ ett bra sÀtt förklara olika ting och hÀndelseförlopp.

Att bilda ett sprÄk - en undersökning av om bilder anvÀnds som ett sprÄkutvecklande verktyg i förskolan

Syftet med vÄrt examensarbete var att ta reda pÄ om pedagogerna pÄ tvÄ mÄngkulturella förskolor arbetade medvetet med sprÄkutveckling utifrÄn bilder pÄ vÀggarna i innemiljön. Syftet var Àven att undersöka om barnen pÄ avdelningarna fann det intressant att kommunicera med andra barn och pedagoger om de bilder som fanns pÄ vÀggarna och i sÄ fall i vilka situationer samtalen Àgde rum. För att besvara vÄra frÄgestÀllningar har vi anvÀnt oss av relevant litteratur inom Àmnet, observationer i verksamheten och intervjuer med fyra pedagoger. En upptÀckt som vi gjorde i vÄr undersökning var att ingen av pedagogerna anvÀnde sig av bilder pÄ vÀggarna som ett sprÄkutvecklande verktyg. I vÄr undersökning visade det sig att barnen föredrog att samtala om de bilder som de hade en gemensam erfarenhet kring..

BildanvÀndning i svenskundervisning för invandrare : deltagare i undervisningen ger sina synpunkter

SammandragFranker (2007) gjorde en studie om vilka bilder lÀrare anvÀnder i alfabetisering medan syftet med denna uppsats Àr att tillfrÄga deltagare i alfabetiseringsundervisning vilka bilder de möter i sin undervisning, vilka bilder de tycker hjÀlper dem att lÀra sig svenska och som engagerar och gör att de anvÀnder sprÄket. De metoder jag anvÀnder Àr gruppintervjuer och deltagarobservationer. Resultatet visar att deltagarna mött mÄnga olika slags bildkategorier i sin undervisning. De har olika uppfattningar om nyttan av bilder i undervisningen och av att producera egna bilder men majoriteten tycker att bilder underlÀttar förstÄelsen och tillÀgnandet av sprÄket. Det som hjÀlper dem mest och som gör att de lÀr sig svenska och att kommunicera Àr lÀroboken. .

Tro i bild : En studie av hur religiösa förestÀllningar kan yttra sig i bilder

Detta arbete syftar till att undersöka vad bilder, gestaltande religiösa berÀttelser, kanförmedla om den religiösa kontext dÀr de har sitt ursprung. Hur vÀl dessa bilder kantjÀna som hjÀlpmedel till att förklara centrala aspekter av respektive religion iundervisningssammanhang Àr Àven en del som kommer att undersökas. Det aktuellabildmaterialet bestÄr av tvÄ bilder hÀmtade ur den kristna och den buddhistiskabildtraditionen. För att behandla aktuella bilder anvÀnds en kvalitativ observationsmetodi form av en egen bildanalys-anpassning som inkluderar delar av bÄde den ikonologiskaoch semiotiska analystraditionen. Resultatet av dessa analyser visar att den aktuellatypen av bilder kan, under gynnsamma omstÀndigheter, förmedla information om sinreligiösa kontext och pÄ sÀtt Àven tjÀna som ett didaktiskt hjÀlpmedel..

ORD : ORD som BILDER och BILDER som ORD

Jag undersöker min vÀrld genom de bilder jag skapar. Jag gestaltar den vÀrld jag ser, för att dela den med betraktaren genom fotografi, video, text och ljud.

Bilder av islam- En analys av bilder av islam i lÀromedel för grundskolans tidigare Är.

Syfte med undersökningen Àr att studera hur vissa lÀromedelsförfattare anvÀnder bilder i kapitlen om islam i lÀromedel för grundskolans tidigare Är. Jag genomför en analys av första bilden i kapitlet och en kartlÀggning av resterande bilder i tre utvalda lÀroböcker. I min undersökning gör jag en semiologisk analys och jÀmförelse mellan lÀroböcker frÄn 1980-, 90- och 2000-talet. I min studie av bilderna anvÀnder jag mig av semiologisk analys. Jag redogör för bildens funktion i lÀromedel och gör en historisk överblick av lÀromedelsbilden. Analysen visar pÄ vikten av att skilja pÄ religöst utövande och politisk Islam i bild.

Det KrĂ€vs Lite Kreativitet för att Överleva - en studie om instrumentala bilder som inlĂ€rningsstödd vid textbaserat lĂ€rande för dyslektiker

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur instrumentala bilder som pedagogiskt stöd framstÀlls, och hur instrumentala bilder fungerar, för dyslektiker vid textbaserat lÀrande i litteraturen och i fallstudien. DÀrför stÀlls frÄgan: Hur framstÀlls för och nackdelar med att ha bilder som stöd för dyslektiker vid textbaserat lÀrande? Metoden som har anvÀnts Àr en kombination av litteraturstudie och en fallstudie. Studien visar att det bÄde finns svÄrigheter och fördelar med att anvÀnda bilder som stöd. Den frÀmsta svÄrigheten Àr att bilder tolkas utifrÄn personliga erfarenheter och förkunskaper samt att om bilden inte stÀmmer överens med textens innehÄll kan bilden förvirra samt försÀmra koncentrationsförmÄgan ytterligare.

Betydelse av bilder pÄ Instagram : En kvalitativ studie om företags bilder pÄ Instagram

Medielandskapet har förÀndrats till följd av de digitala mediernas framvÀxt. DÄ det finnas allt fler anvÀndare av sociala medier Àr det viktigt för företag att veta hur de ska nÄ ut till konsumenterna. Instagram har 200 miljoner aktiva anvÀndare varje mÄnad. Att veta vilka bilder som bÀst nÄr ut till anvÀndarna, varför de vÀljer att interagera med företag och vilka behov de uppfyller Àr betydelsefullt att fÄ kunskap om.Syftet med uppsatsen Àr att se om anvÀndare av Instagram följer och interagerar med företag beroende pÄ vilken typ av bild de vÀljer att lÀgga upp. Detta har undersökts genom tio semistrukturerade intervjuer dÀr de intervjuade fick se bilder frÄn tvÄ företags Instagram-konton.

Kategorisering av bilder i kameramobiler - Hur kan man kategorisera och söka bilder i kameramobiler pÄ nya och innovativa sÀtt?

DÄ allt fler mobiltelefoner utrustas med en megapixelkamera har vi valt att undersöka hur mÀnniskor hur mÀnniskor hanterar bilder tagna med kameramobilen. Vi har inriktat oss att ta reda pÄ hur mÀnniskor kan kategorisera och söka efter bilder i en mobilkontext pÄ nya och innovativa sÀtt. Vi har samlat in data frÄn en förstudie bestÄende av ostrukturerade observationer och intervjuer. DÀrefter genomförde vi en webbekÀtundersökning med 249 respondenter och avslutade med intervjuer av tvÄ exporter inom omrÄdet. VÄr studie visar att mÀnniskor har relativt fÄ bilder i sina kameramobiler samt att de inte har nÄgra större svÄrigheter att hitta dem.

Bilder i historieundervisning

Jag har i den hÀr undersökningen valt att genom en observerande fÀltstudie se pÄ hur bilder anvÀnds i historieÀmnet. Undersökningens problemformulering bygger pÄ tron om att bildÀmnet har en lÄg status inom skolan. Jag vill visa pÄ att bild kan anvÀndas i olika Àmnen och öppna upp för Àmnesövergripande skolarbete. Jag har utgÄtt frÄn teorier om hur information och dÄ Àven bilder Àr styrda och pÄverkade av olika krafter sÄ som eurocentrism. De skolor jag besökt har skilt sig pÄ det viset att de har haft en spridning av invandrarelever och etnisktsvenska elever.

Bildtolkning: ett försök att utveckla elevernas sÀtt att
uttrycka sig om bilder i ord

Syftet med arbetet var att undersöka om jag genom kontinuerlig bildtolkning kunde utveckla elevernas sÀtt att uttrycka sig om bilder i ord. Arbetet genomfördes under sju veckor i en skolÄr sex i norrbottens lÀn. TjugotvÄ elever deltog i studien som bestod av sju lektionstillfÀllen varav det första och det sista var provtillfÀllen. Vid de tvÄ provtillfÀllena skrev eleverna till bilder och dessa texter jÀmförde jag i ordmÀngd. Efter skrivandet följde ett samtal i gruppen, dessa samtal spelades in pÄ band för att sedan avlyssnas och analyseras.

1 NĂ€sta sida ->